tisdag 29 december 2015

Året som gått - 2015

Nu ska jag försöka sammanfatta lite av vad som hänt med hundarna under 2015.

En av de största händelserna var att Gina blev Svensk Utställningschampion på rasspecialen hos SSUK i Strängnäs. Hon har då tagit 3 cert på tre utställningar på raken! Vackra lilla Gina! Två av utställningarna var rasspecialer för SSUK, den första blev hon BIR på, det andra Certet på på en internationell där hon också tog Cacib och blev BIM.




När vi ändå är inne på utställning fortsätter vi med Luna (Divine Stars Faery Song), Ginas dotter, som fick Cert och blev BIR på SKK:s Internationella utställning i Köping. Starkt jobbat av en liten juniorflicka, men är man snygg så är man!

Luna har också tagit ett kvalificerande resultat i rallylydnadens nybörjarklass. Duktigt för en så ung tjej. Matte hade aldrig tränat rally innan heller så ännu mer imponerande att de tog sig fram så fort.
Här är jag och tittar på när Luna tränar rally och agility i en av sina träningsgrupper som hon är med i två dagar i veckan. 



Apropå träning så är Bowser (Divine Stars Celtic Twilight) en riktig träningsexpert. Redan som liten valp gick han sin första kurs i agility hemma i Uppsala! Han och matt flyttade till en gård på Gotland och där fortsätter han sin bana inom främst agility, går kurser och är även han med i en privat träningsgrupp.

Han har alltid varit snabb på att lära sig alla möjliga tricks. Här är hans senaste färdighet, nämligen att steppa på kommando! Älskar det här filmklippet!




Han ser ut att leva det ljuva livet på Gotland med sin colliesambo. Vi är sugna på att åka och hälsa på honom :)



Vackra Max (Divine Stars Living Beauty) var iväg på valputställning i Strängnäs men fick inget HP för han vinglade hit och dit på bordet. Men det gick bra att känna igenom honom och titta på tänderna. Domaren tyckte han skulle vara mer tränad lilla plutten men han fick superfin kritik och hon sa att han var en kanonfin hane. Vi övade vidare i bl. a. Täby där Max blev BIR. Luna kom dit och var hejarklack.






Valparna fyllde 1 år på sommaren och vi var bjudna hem till Luna på kalas! Jag gjorde egna kort till alla och skickade varsin leksak till dem.






Här kommer några fler bilder på Luna som bott hos oss några omgångar i år. Alltid roligt att få umgås lite mer med valparna och se hur de utvecklas, lärorikt!



Luna med mamma Gina


Några bilder på finaste mamma Gina!


En annan kul grej var att Luna blev månadens hund på SSUK:s hemsida. Det är sällan en mittel eller klein där eftersom de turas om mellan alla raser som är med i SSUK.



Vår collie Goldie har också varit med om en del i år. Hon har gått sitt MH, som jag bloggat om tidigare. Hon har blivit röntgad, med resultatet HD B och ED 0, väldigt skönt att veta att hon är helt frisk. 

Jag har varit och tävlat rallylydnad för första gången med Goldie också. Nervöst eftersom jag bara tränat hemma på gården så man visste inte hur hon skulle vara med så mycket folk och andra hundar. Första tävlingen var det en bana och rätt lugnt område. Då fick vi 83 poäng. Andra tävlingen var en dubbeltävling med mycket folk och flera banor bredvid varandra. På första banan fick vi 87 poäng och på den andra hela 98 poäng. Känns jättekul att vi fick nybörjartiteln direkt efter tre tävlingar!



Hundarna och vi var ledsna att lämna mammas fina hus i Burvik där de trivts så bra. 


Jag och Lunas matte drog iväg på roadtrip till Timrå och Sundsvall med Luna och Max för att jag ville få Max slutmätt innan Nordisk Vinnarutställning i Stockholm. Första dagen var det SSUK som ordnat utställningen i Timrå. Mätningen av Max gick inte bra, han mättes till 3-4 cm högre än vad han är för att han stod snett på bordet och spände sig. Jag sa direkt att jag stryker honom ur tävlingen för att jag tycker det är lättare att göra det och ställa upp på en ny utställning tills han blir rätt mätt än att hålla på och boka in två domare på nästa utställning via SKK som ska mäta om honom. Det är så man gör om man är med i denna utställning och slutmäter utan att vara nöjd. Men som sagt jag strök honom, då blev det ett herrans liv bland arrangörerna som sa att så får jag absolut inte göra och de ringde sin bestyrelse. De påstod att så fort man gått in på utställningsområdet måste man deltaga, men det är en gammal regel! Men jag hade redan kollat med SKK efter upplevelsen i Kista att jag visst har rätt att stryka hunden efter mätningen. Tack och lov var deras bestyrelse mer kunnig och sa att jag såklart hade rätt. Tycker däremot att det borde informeras av domaren m.fl. när man slutmäter sin hund om man inte är nöjd med mätningen att man kan stryka den. Jag tycker det är viktigt att hundarna blir inmätta i den ras de faktiskt tillhör. Jag hör hela tiden folk som är missnöjda med mätningar och fått hundarna flyttade till en ras de inte tillhör. Jag visste precis hur hög Max är då vi hela året mätt honom med SKK mätsticka till 28,5 cm. Det är så få bra klein att de som är klein ska stanna i rasen och inte bli felklassade.





Luna tävlade förstås och blev slutmätt till 33 cm, hon är egentligen 32 cm... Hon kommer tvåa i juniorklassen med excellent. Inga ck delas ut i den klassen.
Inga ck och inga cert delades ut i varken tik eller hane för kleinarna.
Dagen efter var det internationell utställning av SKK i Sundsvall. Mätningen gick jättebra av Max, han stod lugnt och fint och blev mätt till 28,5 som domaren avrundar till 29 cm. Det var bara han och tre championhanar som var med. Han fick excellent men tyvärr inget ck. Jättenöjd ändå att det var en trevlig lugn domare som kunde mäta rätt så han nu klassas som den klein han är. Luna slog till och fick ck och vann juniorklassen. Sedan blev hon tredje bästa tik med Reserv-Cert. Vackra Luna!!!!

Max uppe på bordet

Max är alltid superfokuserad på mig när vi går i ringar. Ingen annan kan störa honom när vi är ensamma ringen. 


 Luna med matte Amy vinner juniorklassen med ck

Luna blir 3:e bästa tik med Reserv-cert

Luna och Max med sina rosetter 




 Vi avslutade året med Nordisk Vinnarutställning i Stockholm. Luna kommer tvåa i juniorklassen. En finsk tik vinner titeln, enda junioren med ck. Gina kommer tvåa i championklassen med ck, blir inte placerad i bästa tik, där placeras bara en champion, finsk, och tre andra finska tikar. Väldigt nöjd med de duktiga flickorna. Kul att klä upp sig, hade äntligen lyckats köpa en röd dräkt och så hade jag gjort ett rött koppel till Gina :)
Ångrar djupt att jag inte tog med Max som jag tänkt ända sedan han vara liten. Visade sig att han hade varit ensam klieinjunior och helt klart vunnit titeln om jag tagit med honom! Måste sluta vara så feg och våga mer. Jag tänkte att det skulle vara massa juniorer där från hela norden och det skulle vara för stort för honom när jag inte hunnit träna så mycket. Våga mer nästa år får bli mitt motto!




Ett fint hundår har vi alla haft och med det önskar vi alla ett Gott Nytt 2016 med årets julkort och med vår nyårsannons i SKMGK:s medlemstidning



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar