fredag 15 maj 2015

Goldie har gjort sitt MH

Vi har ju letat MH för Goldie ett tag och lagt ut lite förfrågningar här och var. Till slut fick vi napp. Dagen innan fick vi frågan om vi ville ta en tom plats på ett MH för kelpie i Alunda, och visst ville vi det! Beskrivare var Bettan Pettersson som fött upp collie i massor av år och som vi har det fullaste förtroende för som beskrivare. Väldigt lyckats att det blev såhär, banan är samma som jag gick på med Lassie så den kände jag igen.

Vi var sist ut och mamma stannade i bilen med Goldie längre bort från platsen och jag gick fram och ringde sedan när sista hundens skott gått. Ville inte att Goldie skulle ha hört några skott innan hon startade.
Kontakt med testledaren gick väldigt bra, hon tycker om människor och är väldigt kelsjuk så hon kramade och hoppade lite på testledaren. Viftade på svansen och gick med henne.
Lekdelen gick bra och hon lekte med den jättetjocka flätan och hon höll emot och kampade med testledaren. Hon tycker verkligen om att leka så det var bra att hon visade det här, brukar inte spela någon roll vem hon leker med.
På förföljandet sprang hon ut men inte ända fram, hon vände sig om och undrade varför jag inte var med. Hon brukar vara sådär, hon vill att man ska vara med eller kolla av grejer med henne.
Aktivitet fick hon 5 på för där var hon uppe i varv efter lek och jätteglad. Hela gruppen stod och fnissade för hon skällde på mig, hoppade upp på min rygg, tog kopplet i munnen och hoppade upp och ned som en studsboll utan att dra i kopplet.
Avståndsfiggen tittade hon på hela tiden och skällde några gånger. Hon springer fram till figgen och tar "fisgrepp" i kampflätan men leker och hoppar med.
Så var det dags för dumpe. Hon hoppar rakt åt sidan och släpper inte blicken. Går inte fram själv men när jag ropar hennes namn kommer hon snabbt och direkt fram. Hon snurrar in sig i dumpen på en gång och trasslar runt och kommer ut mellan benen två gånger :) Det här är typiskt henne att komma direkt när jag säger att allt är okej.
Vid Skramlet hoppar hon åt sidan och sedan fortsätter hon att lugnt knalla iväg bortåt. Hon tar ögonkontakt med testledaren och publikfigge och undrar vad de gör. Jag får då ropa på henne. Hon kommer direkt och nosar på skramlet och sätter sig och nosar jättenära.
Vid spökena sätter hon sig precis bakom mig och Bettan berättar att hon sitter och kikar fram på varje sida om mig för att hålla koll på det spöke som just då rör sig. Jag går fram och hinner ta av huvan och prata med spöket och måste ropa på henne för att hon ska komma fram. Hon hinner då inte ta kontakt med spökena i tid, men när hon väl kommit hälsar hon på dem.
Sista leken går också bra, hon är aktiv och tar leksaken.
Vid skotten har jag med mig eget fårskinn som hon kampar med. Ett skott och hon blir låg och svår att motivera. Till slut bestämmer hon sig för att nej hon ska nog gå därifrån så hon travar iväg mot klubbstugan. Jag ropar på henne och hon stannar och väntar att jag går mot henne några gånger men till slut har hon nått slutet på planen efter att ha stannat några gånger. Tar tillbaka henne till platsen och hon käkar godis från mig och de andra och är som vanligt igen.

Hon är mer kontaktbenägen och har mer leklust och gripande/dragkamp än genomsnittscollien. Hon har sämre nyfikenhet men är som genomsnittscollien gällande att ha kvarstående rädslor. Sämre än genomsnitt på skott förstås.

Här är Goldies siffror och även hennes mammas och pappas som jämförelse.

Kod
Beskrivning
Goldie
Pappa Cole
Mamma Blondie
1a
Kontakt hälsning
4
4
4
1b
Kontakt samarb.
4
3
4
1c
Kontakt hantering
3
4
3
2a
Lek 1 leklust
3
2
3
2b
Lek 1 gripande
3
2
2
2c
Lek 1 grip/dragk
3
1
3
3a2
Förföljande
1
1
1
3b2
Gripande
1
1
1
4
Aktivitet
5
3
3
5a
Avst.lek intresse
3
3
3
5b
Avst.lek hot/aggr
3
1
1
5c
Avst.lek nyfiken
2
1
5
5d
Avst.lek leklust
3
1
2
5e
Avst.lek samarb.
2
1
1
6a
Överr. rädsla
3
3
3
6b
Överr. hot/agg
2
1
1
6c
Överr. nyfikenhet
2
3
2
6d
Överr. kv. rädsla
2
2
2
6e
Överr. kv. intr.
1
1
2
7a
Ljud rädsla
3
3
3
7b
Ljud nyfikenhet
1
3
2
7c
Ljud kv. rädsla
2
1
1
7d
Ljud kv. intresse
2
1
1
8a
Spöken hot/agg
1
1
1
8b
Spöken kontroll
3
2
4
8c
Spöken rädsla
4
2
2
8d
Spöken nyfikenhet
1
4
5
8e
Spöken kontakt
1
3
5
9a
Lek 2 leklust
3
1
3
9b
Lek 2 gripande
3
1
3
10
Skott
5
1
5









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar